IPB

Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )

Reply to this topicStart new topic
> rør i rør
lisoc
post 29 Aug 2005, 19:52
Innlegg #1

Newbie
*

Gruppe: Members
Ble medlem: 29.08.2005
Bruker nr.: 296

Har nytt hus hvor rør i rør inspeksjonsskapet er plassert i gangen.(Feilplassert spør du meg)
Gangen har ikke sluk, så de har ført lekkasjerøret rett ned til krypkjelleren.
Det vil si at jeg må ned dit for å kunne se om jeg har lekkasje.
Hele vitsen er jo nesten borte.
Husleverandør sier at dette er godkjent måte men jeg er sterkt uenig.
Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Go to the top of the page

+Quote Post
Geir
post 29 Aug 2005, 21:52
Innlegg #2

Advanced Member

Ble medlem: 5.09.2004
Bruker nr.: 43

Hei!

Skapet ditt er ikke nødvendivis feilplassert selv om det står i gangen din, i praksis kan de skapene stå akkurat der hvor det er mest hensikst messig, eller hvor som helst, du sier at du må ned i kjelleren får og sjekke om du har lekkasje, hva med og lukke opp døren på skapet da?, regner med at du ser det du vill da!!

QUOTE (lisoc @ 29 Aug 2005, 19:52)
Har nytt hus hvor rør i rør inspeksjonsskapet er plassert i gangen.(Feilplassert spør du meg)
Gangen har ikke sluk,  så de har ført lekkasjerøret rett ned til krypkjelleren.
*

+Quote Post
lisoc
post 11 Sep 2005, 16:59
Innlegg #3

Newbie
*

QUOTE (lisoc @ 29 Aug 2005, 19:52)
Gangen har ikke sluk,  så de har ført lekkasjerøret rett ned til krypkjelleren.
*

+Quote Post
lisoc
post 11 Sep 2005, 17:18
Innlegg #4

Newbie
*

Det var vel ikke det jeg mente og det vet sikkert du også.
Det skal være plassert i et rom som det er sluk i.
Det skal være lett å se om du har en lekkasje så derfor er det plassert ett overløpsrør som skal komme fra skapet .
Det er riktig at jeg kan åpne skapet å se men da skal man også ta bort luken bak døren,dette blir til at det ikke er lett lenger å sjekke det skal også være helt unødvendig.Hadde de plassert den riktig fra begynnelsen av så hadde man sluppet det.(Jeg skulle gjerne sett den som går å sjekker vær eneste dag i skapet på denne måten)
De har plassert skapet i andre etasje inne på badet og det kommer ett rør ut av veggen der som viser lekkasje(korrekt måte og eneste måte ifølge håndboken for rør i rør system.)
Jeg vill bare minne om at man betaler ekstra for dette og da forventer man også å få det man betaler for og ikke en reserveløsning som ikke holder forskriftene.

+Quote Post
Geir
post 12 Sep 2005, 05:13
Innlegg #5

Advanced Member

Hei igjen!

Sitter med en føleleseav at du er ute etter avslag på prisen din, når er jeg usikker på om det er du som satte opp dette huset eller om du kjøpte dette ferdig bygd.

uannsett burde du sett dette under bygging eller ved visning.
En gang til.

Et rør i rør skap må ikke stå i et rom med sluk i gulvet!!
det skal ha et avløp som går til et rom med sluk, eller som i ditt tillfelle ned i krypkjeller. det er sannylig vis en kronglete vei fra skapet ditt og inn til et rom med sluk på samme plan. ( du sier ingen ting om det!)

Men skal være enig med deg i det at det er det mest fornuftige og ha et slikt skap på et vaskerom fremfor og ha det på gangen eller badet!

Jeg synes ikke at det er rett og ha et slikt skap på et bad som koster skjorta og skal være fint da ville je heller hatt det på gangen så har du også muligheten til og bruke alle veggene på badet til det det skal brukes til.

Men hva er du er ute etter er det og få flytta skapet dit du mener er rett? eller er det noe annet.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du skal ned og sjekke vær dag om det er tett.

Er du redd du skal få lekkasje vær natt i såfall bør du stenge krana di nå du drar på ferie for det er noe du ikke gjør heller ingen andre=)

Hva heter denne håndboken for rør i rør systemer som du leser i ? har aldrig sett den få det navnet er du snill.

QUOTE (lisoc @ 11 Sep 2005, 17:18)
Det var vel ikke det jeg mente og det vet sikkert du også.
Det skal være plassert i et rom som det er sluk i.
Det skal være lett å se om du har en lekkasje så derfor er det plassert ett overløpsrør som skal komme fra  skapet .
Det er riktig at jeg kan åpne skapet å se men da skal man også ta bort luken bak døren,dette blir til at det ikke er lett lenger å sjekke det skal også være helt unødvendig.Hadde de plassert den riktig fra begynnelsen av så hadde man sluppet det.(Jeg skulle gjerne sett den som går å sjekker vær eneste dag i skapet på denne måten)
De har plassert skapet i andre etasje inne på badet og det kommer ett rør ut av veggen der som viser lekkasje(korrekt måte  og eneste måte ifølge håndboken for rør i rør system.)
Jeg vill bare minne om at man betaler ekstra for dette og da forventer man også å få det man betaler for og ikke en reserveløsning som ikke holder forskriftene.
*

+Quote Post
lisoc
post 21 Sep 2005, 15:31
Innlegg #6

Newbie
*

Lommehåndboken for rør i rør finner du hos Byggforsk under Vannskadekontoret.
Ja det ble skrevet i overtakelseprotokollen og det er derfor jeg undersøker litt om dette.
Jeg har funnet en løsning på dette og utbygger betaler dette og er enig med meg om feilen som er gjort.Det er riktig at det er kronglet for dem å få den inn til et bad/vaskerom.
De monterer sensorer i rørene som sjekker for lekkasje og som utfører trykktest på nettet hver natt.Skulle det være noe feil så stenger den av alt vann.
Et system som er bedre en det andre så jeg er happy nå.

Ta en titt i håndboken og se om du har rett eller jeg!

+Quote Post
Geir
post 26 Sep 2005, 18:04
Innlegg #7

Advanced Member

[quote=lisoc,21 Sep 2005, 15:31]
Lommehåndboken for rør i rør finner du hos Byggforsk under Vannskadekontoret.

1. Hvar inne på byggforsk sine sider og kunne ikke finne den boken der i boklista deres men de har den sikkert for det om den ikke ligger der.

Ja det ble skrevet i overtakelseprotokollen og det er derfor jeg undersøker litt om dette.

Jeg har funnet en løsning på dette og utbygger betaler dette og er enig med meg om feilen som er gjort.Det er riktig at det er kronglet for dem å få den inn til et bad/vaskerom.

2.Her svarer du jo selv på hvorfor det ikke er satt inn i bad / vaskerom, men inn i gangen din.

De monterer sensorer i rørene som sjekker for lekkasje og som utfører trykktest på nettet hver natt.Skulle det være noe feil så stenger den av alt vann.

3. tror du har misforstott litt av hvordan dette fungerer, Sensorer inn i røra dine hvordan skal de få til det?
trykktest vær natt hvordan utførere de det da øker de trykket hos deg ekstremt mye da eller er det trykkløst annlegge ditt på dag tid?

det som skjer er at de setter inn en mangnnet ventil hos deg i skapet ditt som har en føler om det blir fuktighet inne i skapet ditt kommer det fuktighet dit stenger det da av all vanntilførsel i huset ditt , noen den også gjør ved strømbrudd=)

Så den utfører ikke en trykktest vær natt eller har sensorer inne i røra dine! men det fungerer slik som du tror det gjør, den stenger vannet ditt ved lekasje OG ved strømbrudd!!

Ta en titt i håndboken og se om du har rett eller jeg!

som jeg sa til deg i et tidligere innlegg så bør skapet stå i tilknyting til bad/ vaskerom men det er ikke et krav til det men det skal h drenering til et sikkert og brutt avløp, så hadde jeg vært den som har utført arbeide hjemme hos deg og vært nødt til og satt det på gangen så hadde jeg ikke gitt deg noen form for kompensasjon for feilmontasje.

+Quote Post
kroken
post 28 Feb 2008, 22:09
Innlegg #8

Newbie
*

Ble medlem: 28.02.2008
Bruker nr.: 1063

Ville bare skyte inn en ting: I lommehåndboken står det faktisk at drenering av skapet kan skje TIL et rom med sluk.
For info.

+Quote Post
lias
post 3 Mar 2008, 11:52
Innlegg #9

Newbie
*

Ble medlem: 26.02.2008
Bruker nr.: 1062

Fordelerskapet må være plassert slik at PEX-rørene er lett tilgjengelige for montering og utskifting, og slik at innvendige stengeventiler er lett tilgjengelige.
Fordelerskapet kan monteres utenpå eller integrert i vegg eller himling, i servantskap eller liknende.

Det bør være kortest mulig avstand fra fordeleren og fram til sanitærutstyret.

Fordelerskapet bør monteres på et lavere nivå enn tappestedene. Da vil enhver lekkasje i systemet synliggjøres på fordelingsstedet. Ved tappesteder som ligger lavere enn fordelerskapet, må det tettes med spesialhylse mellom varerøret og PEX-røret, eller brukes vanntett veggboks, dersom rommet ikke har sluk.
Fordelerskap uten drenering til sluk må utstyres med aktiv lekkasjevarsler. Slik lekkasjevarsler anbefales også der fordelerskapet ikke er plassert i våtrom. Lekkasjevarsleren må være tilknyttet en magnetventil tilkoblet etter hovedstoppekranen.

+Quote Post
hoistthesails
post 3 Apr 2008, 10:42
Innlegg #10

Newbie
*

Ble medlem: 8.01.2008
Bruker nr.: 1028

QUOTE (Geir @ 26 Sep 2005, 19:04) *

3. tror du har misforstott litt av hvordan dette fungerer, Sensorer inn i røra dine hvordan skal de få til det?
trykktest vær natt hvordan utførere de det da øker de trykket hos deg ekstremt mye da eller er det trykkløst annlegge ditt på dag tid?

det som skjer er at de setter inn en mangnnet ventil hos deg i skapet ditt som har en føler om det blir fuktighet inne i skapet ditt kommer det fuktighet dit stenger det da av all vanntilførsel i huset ditt , noen den også gjør ved strømbrudd=)

Så den utfører ikke en trykktest vær natt eller har sensorer inne i røra dine! men det fungerer slik som du tror det gjør, den stenger vannet ditt ved lekasje OG ved strømbrudd!!

Så fint at du vet alt da Geir.
Om du ved hjelp av automatikk stenger solinoiden(-e) samtidig som det er en lekkasje (eller forbruk) vil du ha et trykkfall etter solinoiden(-e).
På denne måten kan man ved hjelp av en pressostat avdekke en eventuell lekkasje. Hvorpå solinoiden forblir stengt.
Dette er en løsning for tetthetskontroll av rørsystemer som har den bakdelen at vannet stenges for forbrukere under perioden som det trykkprøves. Og forblir stengt.
Løsningen på dette kan være at trykkfallet testes flere ganger, hvorpå det må være trykkfall hver gang for at solinoiden skal stenge permanent.
For å hindre at vannet stenges ved strømbrudd kan man velge en NO solenoid (som er åpen i strømløs tilstand).
Da løper man risikoen for at lekkasjer ikke oppdages under en strømstans. Den kjangsen ville jeg tatt.

Dette er en mulig løsning uten: "Å øke trykket ekstremt mye eller at annlegge er trykkløst på dag tid"

Det er kanskje viktig å væra litt ydmyk.

+Quote Post
Geir
post 10 Apr 2008, 23:30
Innlegg #11

Advanced Member

QUOTE (hoistthesails @ 3 Apr 2008, 11:42) *
Så fint at du vet alt da Geir.
Om du ved hjelp av automatikk stenger solinoiden(-e) samtidig som det er en lekkasje (eller forbruk) vil du ha et trykkfall etter solinoiden(-e).
På denne måten kan man ved hjelp av en pressostat avdekke en eventuell lekkasje. Hvorpå solinoiden forblir stengt.
Dette er en løsning for tetthetskontroll av rørsystemer som har den bakdelen at vannet stenges for forbrukere under perioden som det trykkprøves. Og forblir stengt.
Løsningen på dette kan være at trykkfallet testes flere ganger, hvorpå det må være trykkfall hver gang for at solinoiden skal stenge permanent.
For å hindre at vannet stenges ved strømbrudd kan man velge en NO solenoid (som er åpen i strømløs tilstand).
Da løper man risikoen for at lekkasjer ikke oppdages under en strømstans. Den kjangsen ville jeg tatt.

Dette er en mulig løsning uten: "Å øke trykket ekstremt mye eller at annlegge er trykkløst på dag tid"

Det er kanskje viktig å væra litt ydmyk.

Ydmyk ok skal være det.
Hva er en solinoiden? hvem leverer den? hvor mye koster den? og hvor mange av de er montert i norske hus anslagsvis?

ved et googel søk kommer kun opp om motor og reperasjon av det ingenting om rør og testing av rør borsett fra det du skriver her?
eller er det er fermmed ord for noe annet, i wikpedia kommer det ikke opp i det hele tatt.

+Quote Post
Laastad
post 7 May 2008, 22:10
Innlegg #12

Member
**

Ble medlem: 18.12.2005
Bruker nr.: 397

Jammen har jeg hørt mye rart i løpet av mine 17 år som rørlegger, men disse solinoidene og pressostatene tok kaken.

--------------------
Rørleggeren

+Quote Post
Geir
post 16 May 2008, 16:59
Innlegg #13

Advanced Member

QUOTE (Laastad @ 7 May 2008, 23:10) *
Jammen har jeg hørt mye rart i løpet av mine 17 år som rørlegger, men disse solinoidene og pressostatene tok kaken.

Takk skal du ha rolleyes.gif
jeg har 20 år som rørlegger og følte meg noe teit her, men har fremdeles ikke hørt om en solinoid i faget vårt

+Quote Post
ThomasO
post 20 Mar 2009, 18:53
Innlegg #14

Newbie
*

Ble medlem: 20.03.2009
Bruker nr.: 1518

En solonoid er en elektromagnet som drar til seg et lite stag når det blir koblet strøm til den. Pressostaten er følsom for fuktightet og gir signal i kretsen som åpner for strøm til solenoiden som v.h.a. magnetisk/mekanisk makt stenger ventilen.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 bruker(e) leser dette emnet (1 gjester og 0 uregistrerte brukere)
0 brukere:

RSS Enkel visning Tiden er nå: 23 October 2014 - 08:52
Mocha v1.2 Skin © Bytech Web Design